Ανάφη

Πέρυσι ερωτεύτηκα.
Ένα αγόρι.

Ήταν φοβερή εμπειρία.

Και ύστερα ερωτεύτηκα. Ξανά. Φαίνεται ήταν η χρονιά μου.
Ένα νησί αυτή την φορά. Την Ανάφη.

anafi2

Στων Κυκλάδων την εσχατιά –ναι, παντού χωράει λίγη δραματικότητα-, στέκεται στην μέση λες του χάρτη η Ανάφη. Το νησί που με έκλεψε και μου χάρισε για αντάλλαγμα τις πιο ακριβές θερινές στιγμές. Από την πρώτη στιγμή που άκουσα για την Ανάφη, μέσα μου κάτι σα να έσπασε.

Ένα γλυκό βράδυ τέλη Μάη, στο Άμα Λάχει, έλαχε τελικά και κατά την διάρκεια του φαγητού μιλούσαμε με το αγόρι για καλοκαίρια. Ύστερα έφτασε το γλυκό και εμείς φτάσαμε στο δικό μας καλοκαίρι. Το πρώτο μας καλοκαίρι. Πού δεν έχεις πάει, πού δεν έχω πάει, έτσι για πρώτες διακοπές μαζί και να που κι οι δυο ονειρευόμασταν να πάμε στην Ανάφη. Την άλλη μέρα το πρωί αφού κοίταξα τα δρομολόγια για Ανάφη και συνειδητοποίησα πόσες ώρες απείχε από τον Πειραιά, φοβήθηκα. Αλλά αυτός ήταν τελικά και ένας από τους λόγους που με έκαναν να την ερωτευθώ.

Κλείσαμε τα εισιτήρια, βρήκαμε και ωραία δωμάτια και έτσι απλά στήσαμε τις πρώτες μας διακοπές μαζί! Στο μεταξύ, αποφάσισα να μην κάνω καθόλου έρευνα στο διαδίκτυο ώστε τα όσα θα δω να με θαμπώσουν με αυτήν την υπέροχη, άγρια χαρά του τελείως αγνώστου που πρώτη φορά αντικρύζεις. Δεν τα κατάφερα ακριβώς, γιατί κάπως ανακάλυψα το βίντεο της ταλαντούχου Τατιάνας Κασιμάτη που με εισήγαγε στο νησί. Δεν αντιστάθηκα και το είδα αμέτρητες φορές. Σου δίνει την εικόνα της για την Ανάφη και σε γαληνεύει. Ακόμη το βλέπω τις μέρες που θέλω μια συντροφιά στα νοερά μου ταξίδια. Γέμισα που λες με εικόνες και λαχτάρα και ήμουν πια έτοιμη για το ταξίδι (περίπου 10 ώρες!).

Με το που φτάσαμε στο λιμάνι, μες στο σκοτάδι, νιώθωντας βράχους να υψώνονται, μη βλέποντας καλά, ήταν και το ταξίδι μεγάλο και η νύχτα σε προχωρημένο σημείο, τα φορτηγά που έβγαιναν και τα άλλα που περίμεναν να μπουν, η ησυχία, τα τόσα μα τόσα αστέρια, όλο αυτό ήταν σαν μια εισαγωγή στην θερινή μυσταγωγία. Αυτή που θα μας έκανε κοινωνούς της Ανάφης. Ταξιδιώτες του κόσμου στο νησί με τους παραδοσιακούς ρυθμούς, εκεί στο τέλος του καλοκαιριού αρχές φθινοπώρου, όπου ο πολύς κόσμος φεύγει αφήνοντας τον τόπο να αναπνεύσει και εσένα να αφεθείς στον αργό παλμό του.

Δέκα στοιχεία και tips λοιπόν για την Ανάφη με τον καλογραμμένο τοπικό οδηγό και την παρουσία της στο φμπ εδώ:

1. Θέα. Όπου σταθείς κι όπου βρεθείς. Υπέροχη θέα. Παράθυρο στη θάλασσα. Λευκά σπίτια. Άγονη γη. Φραγκοσυκιές και πέτρες στα χωράφια και αυτό το μπλε του Αιγαίου. Μυρωδιές. Θυμαρορίγανη στον αέρα και η μυρωδιά του χώματος. Σε κάθε στροφή του δρόμου η Ανάφη όλη μύριζε καλοκαίρι. Κυκλάδες. Κυκλάδες στην μυρωδιά, Κυκλάδες και στην εικόνα.
Tip: Διοργανώνονται βόλτες με καραβάκι κάποιες μέρες την εβδομάδα. Θα αξίζει να δεις το νησάκι και την Καλαμιώτισσα (βλ. Νο 2) από την θάλασσα.

anafi6

2. Η Μονή της Παναγιάς της Καλαμιώτισσας επί του ομώνυμου όρους. Το όρος Κάλαμος είναι ο ασβεστολιθικός βράχος ύψους 460 μ. ή αλλιώς ο Μονόλιθος της Μεσογείου. (Ξέρω ακούγομαι σαν εγκυκλοπαίδεια.) Αυτός δεύτερος σε ύψος και το μακρινό Γιβραλταρ να παίρνει την πρωτιά. Συνηθίζεται οι ανήσυχοι εξερευνητές του νησιού, οι συλλέκτες εμπειριών και στιγμών να ανεβαίνουν το απόγευμα, να περιμένουν τον ήλιο να δύσει βάφοντας τα πάντα με τα χρώματα του δειλινού, να διανυκτερεύουν και αφού δουν την ανατολή να παίρνουν τον δρόμο της επιπστροφής. Δεν ανεβήκαμε, το έχουμε βάλει, όμως, στόχο για την επόμενη εξόρμησή μας. Είναι και κίνητρο για να βελτιώσουμε φυσική κατάσταση! Εμείς πήγαμε σε ένα άλλο μοναστήρι στην βάση του Κάλαμου (της Ζωοδόχου Πηγής, θαρρώ) που φτάνεις οδικώς και ήταν πολύ όμορφο και περιποιημένο. Πήραμε και τραχανά, χυλοπίττες χειροποίητες, κάππαρη και μάραθο για τους αγαπημένους μας.
Tip: Ξεκάθαρα, να το ψάξεις και να δοκιμάσεις αν στο επιτρέπει η φυσική σου κατάσταση να ανέβεις στον Κάλαμο και στην Μονή της Παναγιάς της Καλαμιώτισσας.

anafi8

3.  Ηρεμία. Ήταν το περασμένο της εποχής ή η διάθεσή μας για γαλήνη και χαλάρωση και ανακάλυψη, διακοπών απλών ή ένας συνδυασμός των παραπάνω; Δε θα μάθουμε ποτέ. Μα το νησί μας φίλεψε ειρήνη κι ηρεμία. Ησυχία και απομόνωση από τα κοσμικά κι εγκόσμια, μας χάρισε χρόνο για περισυλλογή και αναζήτηση. Ξεκούραση και αποτοξίνωση από την πόλη και τα όσα φέρει, χρόνος για κολύμπι, βιβλία και συζητήσεις και μεσημεριανό ύπνο στην παραλία (βλ. Νο 8) και μέτρημα αστεριών (βλ. Νο 10). Αχ αυτό είναι ευτυχία.
Tip: Άσε το ίνσταγκραμ για λίγο στην άκρη.

anafi9

4. Ελευθερία. Η ηρεμία και ησυχία και η ασκητική ατμόσφαιρα που περιέγραψα παραπάνω όπως βιώθηκαν εκείνο το καλοκαίρι στην Ανάφη είχαν ως απόρροια την αίσθηση ελευθερίας. Ένιωθα ελεύθερη. Ελεύθερες, ανέπαφες από τον τουρισμό παραλίες, κατασκήνωση, κανείς να νοιάζεται για το χρώμα / σχήμα του μαγιώ του ή του δικού σου, το σήμα στα κινητά τηλέφωνα και στο διαδίκτυο ήταν ισχνό, ελευθερία από το ρολόι και κάθε τι ηλεκτρονικό.
Tip: Αφέσου και απόλαυσε την ελευθερία.

5. Το πιο ρομαντικό μέρος που έχω βρεθεί. Ίσως σε αυτό συνέβαλε και η παρέα. Λέμε, ίσως.
Tip: Ερωτεύσου.

6. Φαγητό. Νοστιμιές εδώ κι εκεί. Με πιο αγαπημένο μας το Αγνάντι. Θέα υπέροχη, νοίζω όμως αυτό το εμπέδωσες στο Νο 1, ησυχία, στον Έξω Ρούκουνα, καταπληκτικό φαγητό, όσες φορές πήγαμε φύγαμε ευχαριστημένοι. Και το νησί έχει επίσης υπέροχο ρακόμελο.
Tip: Πωλούν και μέλι στα μαγαζάκια και διάφορα αποξηραμένα αρωματικά αν ψάχνεις δώρα για τους φίλους σου.

anafi10

7. Χώρα. Σκαρφαλωμένη στα βράχια με τα άσπρα σπίτια της δεσπόζει και χαρίζει -ξανά- υπέροχη θέα. Έχει και μια πλατεία που βλέπει στην δύση με σπιτάκια με την αυθεντική αναφιώτικη αρχιτεκτονική τους. Και από κει θα δεις την δύση. Σίγουρα την απήλαυσα πολύ περισσότερο από την γεννώσα-υψηλές-προσδοκίες-δύση της Σαντορίνης. Μικρές πόρτες, παστέλ γαλάζια, γλάστρες με λουλούδια, καρεκλίτσες πάνω σε ταράτσες και το μπαλκονάκι του ενός σπιτιού να ενώνεται με του δίπλα, μπουγάδες και ντόπιοι και σημάδια πόλης, κεραίες που όμως έχουν την πιο ωραία θέα του κόσμου, παραθυράκια με χειροποίητες κεντητές κουρτίνες, ξύλο και ασβέστης και πέτρα. Και μαγαζάκια για να περάσεις το βράδυ σου όπου στήνονται αυτοσχέδια γλέντια με ούτι και λαούτο και μπουζούκι ή κιθάρα.
Tip: Τα γνωστά πανηγύρια της Ανάφης είναι το Δεκαπενταύγουστο και στις 7-8 Σεπτέμβρη της Παναγιάς της Καλαμιώτισσας.

8. Πολύ ψιλή άμμος (Άγιοι Ανάργυροι, Ρούκουνας, Κλεισίδι). Προτιμώ τα βότσαλα. Στην Ανάφη η άμμος είναι ψιλή. Για ύπνους στην παραλία ενδείκνυται! Θυμήσου την ομπρέλα. Και το καπέλο. Και την αντιηλιακή προστασία. Εκτός αν τρυπώσεις κάτω από βράχους ή αν βρεις κανένα δεντράκι. Συνήθως οι σκιές είναι πιασμένες από τους κατοίκους των παραλιών (aka τους κατασκηνωτές).
Tip: Να είσαι από την ασφαλή πλευρά (αυτή που θα φέρεις ομπρέλα ή σκηνούλα σκιάς παραλίας, μα τι λέμε τόση ώρα;).

9. Μονοπάτια. Το νησί προσφέρει αμέτρητα μονοπάτια για κοντινούς ή μακρινούς περιπάτους. Ενώνουν παραλίες και κύρια σημεία. Μάλιστα μερικά φωταγωγούνται και τη νύχτα εξυπηρετώντας και ενθαρρύνοντας τους ταξιδιώτες να μετακινούνται πεζοί. Εμείς περπατήσαμε λίγο ψάχνοντας μια παραλία, δεν προλαβαίναμε να την βρούμε πριν νυχτώσει και μετά τσακωθήκαμε (ε τόσες μέρες δεν ήμασταν μόνο στα μέλια!) και γυρίσαμε πίσω, οπότε εκείνη η διαδρομή για εμάς έληξε άδοξα.
Tip: Καπέλο, νερά και χάρτης, διάλεξε την διαδρομή για το επίπεδο και το ενδιαφέρον σου και πέρνα λίγο χρόνο ακόμη στην φύση!

10. Τα αστέρια. Τόσο μα τόσο καθαρά. Τόσο μα τόσο φωτεινά. Τα βράδια καθόμασταν στην βεράντα και τα χαζεύαμε και μερικές φορές αποκοιμιόμασταν κάτω από το φως τους. Ναι τόσο ρομαντίκ, το ξέρω.
Tip: Κάνε μια ευχή. Να ξαναπάς στην Ανάφη.

anafi1

Let me hear your voice! Η γνώμη σου Εδώ έχει αξία!

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )